maandag 23 juli 2012

Zweedse Chocoladebollen - Chokladbollar

Ik was vorige week in de Ikea en dan loop ik altijd eens door de Foodmarket om o.a. bouletjes mee te nemen en eens te neuzen wat er allemaal is. Zo viel mijn oog dit keer op de chocoladebollen. Na uitgebreid testen heb ik mijn Skandinavische cakevrienden gecontacteerd en blijkbaar heten ze in Zweden Chokladbollar en is het een populair snoepje waar geen oven aan te pas komt. Leuk om te maken met kinderen dus. Het is op basis van havermout, niet alleen heel erg vezelrijk maar het vult ook heel erg, maak ze dus zeker niet te groot. Het is een snoepje voor de liefhebbers, maar ikzelf hou van zowat alles zoets waar havermout in verwerkt zit. Traditioneel worden ze in kokosrasp gerold, maar je kan de bolletjes ook rollen in chocoladeschaafsel, suiker strooisels enz....
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20229025/

Ingrediƫnten
100 g boter of margarine op kamertemperatuur
120 g lichte kandijsuiker
15 g cacaopoeder
200 g havermout
een halve tas zeer sterke koffie
kokosrasp

Bereiding
Maal de havermout fijn in een keukenmachine. Voeg boter, suiker en cacaopoeder toe en maal tot alles gemengd is. Doe het mengsel over in een kom en voeg enkele lepels koffie toe. Kneed alles goed door elkaar en voeg lepel per lepel koffie toe tot het een goed samenhangend mengsel wordt. Rol kleine balletjes en rol deze door de kokosrasp. Doe de balletjes in een luchtdichte kom en bewaar in de koelkast.

1 opmerking:

  1. Mmmm dat ziet er weer superlekker uit. Gaan we ook eens proberen.

    Lieve groetjes !

    BeantwoordenVerwijderen